Niçin trafik lambaları kırmızı sarı ve yeşildir
Trafik ışıklan uygulaması,
önceleri demiryollarının trenleri kontrol için uyguladığı sinyaller örnek
alınarak başlamıştır. Demiryolları idaresi kırmızı rengi 'dur' sinyali olarak
seçmişti. Kırmızı renk kan rengi olduğundan asırlar boyu tehlikenin, tahribatın
ve ölümün simgesi olmuştur. Demiryolları ilk faaliyete geçtiği 1830'lu yıllarda
'ikaz' ışığının rengi yeşil, 'geç' ışığının ise beyazdı.
Bir süre sonra beyaz sinyal
problem yaratmaya başladı. Beyaz renkli 'geç' sinyali diğer sokak lambaları ile
karıştırılabili-yordu. Ama daha da kötüsü 'dur' işaretlerine konulan kırmızı
mercekler yerlerinden düşünce ışık beyazlaşıyor, 'geç' sinyali olarak
algılanıyor ve kazalara yol açabiliyordu.
Sonunda demiryolcular kırmızıyı
'dur', yeşili 'geç' san rengi de 'ikaz' sinyali olarak kullanmaya başladılar.
Bilindiği gibi sarı, renk spektrumu içinde en göz alıcı renktir. Böylece
makinist bir sinyalin bulunması gereken yerde beyaz ışığı görürse, bir şeylerin
yanlış olduğunu anlıyor ve tedbirini alıyordu.
Karayollarına gelince,
yollarda sadece atların ve at arabalarının bulunduğu tarihlerde bile dünyanın
büyük şehirlerinde trafik sorundu. İlk trafik lambası otomobillerin ortaya
çıkmasından çok önce 1868'de Londra'da kullanıldı. Gazla yakılan ve bir eksen
etrafında döndürülebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir yıl sonra patlayıp,
kendilerini çeviren polisi de yaralayınca bu uygulama ortadan kalktı.
Ama öte yandan otomobillerin
ortaya çıkması ve şehirlerde dolaşmaya başlamalarıyla birlikte durum iyice
kötüleşti. Çeşitli şehirlerde değişik uygulamalar yapıldı. Demiryollarındaki
uygulama örnek alındı ama demiryollarında birbirine paralel iki hat vardı. Bu
sistem iki yolun kesiştiği kavşaklarda işe yaramıyordu.
Sonunda günümüzdekilere benzeyen
ilk elektrikli otomatik trafik lambasını, ilkokul mezunu ve ABD'deki
Cleveland'da otomobil sahibi ilk siyah olan Garrett Morgan geliştirdi. 1914'de
ilk denemelerine başlayan Morgan 1923'de de patentini aldı. Morgan 1963'de
ölümünden az önce patentini 40 bin dolara General Electric firmasına sattı.
Morgan'ın lambaları
demiryollarına benzer şekilde bir 'T' üzerinde kırmızı ve yeşil iki lambadan
ibaretti. Çok geçmeden ikaz anlamında sarı lamba da ilave edildi ve uygulama
bütün dünyaya süratle yayıldı.
Aradan geçen yıllara rağmen
sarı renk hala 'ikaz' anlamındadır ama günümüz sürücüleri onu 'geç' sinyali
olarak algılıyorlar.
0 yorum:
Yorum Gönder